דילוג לתוכן הראשי

טיפים לצרכנות נבונה

💗זה קצת מצחיק שאני ארשום פוסט כזה, מי שמכיר אותי יודע שאני מאד אוהבת לקנות, בעיקר ברשת. אבל בתקופה האחרונה אני עוברת תהליך- חלקו מבחירה וחלקו מאילוץ (כלכלי בעיקר) של צמצום מה שקיים, ובחירה מושכלת יותר בקניית פריטים חדשים.
אני אגרנית מטבעי ויש לי אצבע מאד קלה על העכבר, לכן ניסחתי (בעיקר בשבילי) מספר כללי אצבע שעוזרים לי להמנע והוצאות מיותרות. אם הטיפים האלו יעזרו גם לכן- נהדר.

אני לא קונה פריטים שממלאים פונקציה זהה לפריטים שכבר יש לי: לפעמים אני ממש רוצה פריט, רק כי הוא מאד יפה בעיני, אבל כבר יש לי פריט שממלא את אותה הפונקציה בבית- במצב כזה אני לא קונה.  מאד קל לי להתפתות לקנות דברים רק כי הם יפים בעיני, אבל השאלה אם יש לי בהם צורך אמיתי. כך למשל אין לי צורך ביותר משני סטים של מצעים לכל מיטה בבית, אין צורך ביותר ממעיל אחד לי או לילדים, יותר מתיק גן אחד לכל ילד וכו'.....

אני לא קונה פריטים שאין לי מקום מוגדר ומדויק בשבילם בבית: למשל פריטים דקורטיביים, כלי מטבח או רהיטים. אם בחנות אין לי מושג ברור לאן הפריט הזה מתאים ומה יהיה מקומו בבית- אני לא קונה.

אני לא קונה יותר מוצרים "לגיבוי"- אם הייתם מסתכלים על מגרת האיפור שלי לפני שנה הייתה יכולים לחשוב שנכנסתם למחסן. המון פריטים זהים, שהייתי אוגרת למקרה של בצורת קונסילרים שעלולה לפקוד את המדינה. אם הייתי מוצאת מוצר שאני אוהבת- הייתי ממהרת לקנות עוד ממנו למקרה שיגמר. לא עוד! למדתי, שהרבה פעמים עד שהייתי מסיימת את אותו מוצר כבר מצאתי מוצר אחר מאותה קטגוריה שאני אוהבת יותר (וגם אותו הייתי ממהרת לקנות בכמויות), ואז הייתי נתקעת עם סטוקים מיותרים. אין שום סיבה, אני תמיד יכולה לקנות כשנגמר.

אני נמנעת לקנות מוצרי "מהדורה מוגבלת" או מוצרים שקשה להשיג (למשל מותגים שנמכרים בארה"ב בלבד ללא שילוח ישיר לארץ)- בזמן האחרון הטריק השיווקי הנפוץ הוא להגדיל מכירות על ידי ניפוח הייחודיות של מוצר ומיתוגו בתור "מהדורה מוגבלת". הלחץ הפסיכולוגי שמופעל על הצרכן לקנות מהר ועכשיו עובד, גם עלי, ולכן אני מנסה להמנע כמה שניתן מרכישה של מוצרים שמשווקים הצורה הזו. הסיבה הראשונה היא שאני מנסה להינע כמה שניתן מקניות איפולסיביות תחת לחץ, והשיטה הזו היא בדיוק ההיפך מזה, הסיבה השנייה היא כי זה פשוט לא נכון- הרבה מה"מהדורות המוגבלות" הופכות בצורה זו או אחרת למוצרים קבועים ואז זה פשוט שקר מעצבן, והסיבה השלישית, שמתחברת להמנעות ממוצרים שהקשה להשיג (למשל הטארט שייפ טייפ), היא שאם אכן המוצר מוגבל ויפסיק להימכר בעתיד- אני פשוט לא רוצה אותו. לא רוצה מוצרים שאני לא יכולה לחדש את המלאי שלהם.

לא קונה מוצר במבצע- רק מכיוון שהוא במבצע. אני משתדלת להיצמד לוויש ליסט, אליה אני מכניסה מוצרים שאני צריכה לקנות (כי שלי נגמרו) או מוצרים חדשים אני רוצה לנסות. אני משתדלת לא לקנות פריטים שלא נמצאים ברשימה הזו בכל מקרה- רק בגלל שהם עכשיו במבצע. אם אני לא צריכה את המוצר הזה במחיר המלא- אני לא צריכה אותו גם במחיר מבצע. לא משנה כמה המבצע מפתה. לשם כך עשיתי ביטול הרשמה לכל המיילים מאתרי הקניות השונות- אם אני לא יודעת על המבצע, הרבה יותר קל לי לא להתפתות.

אני לא קונה פריטים שאינם מדויקים לכרגע- לא קונה בגדים ש"כמעט מתאימים" כי אני אוטוטו ארזה, לא קונה בגדים לעונה הבאה, לא קונה נעליים לילדים שגדולות ממידתם הנוכחית או משחקים שלא מתאימים לשלב הנוכחי.

אני משתדלת להימנע מקניות רגשיות- בדיוק כמו באוכל, אני מתנחמת בקניות כשאני רוצה לשפר את מצב הרוח. כמובן שזה מביא בדיוק לתוצאה הפוכה, שבה אני קונה דברים מיותרים ומלקה את עצמי על הבזבזנות או הבליסה המיותרת, שמשאירה אותי עם חור בכיס, קלוריות מיותרות ומצב רוח מחורבן- אז מה הטעם?

לסיכום, לפני כל רכישה אני שואלת את עצמי מספר שאלות, אם התשובה לאחת מהשאלות היא "לא"- כנראה שהקנייה הזו מיותרת:
1. האם המוצר שאני רוצה ממלא מטרה ייחודית, האם אין לי מוצר שממלא את אותה המטרה?
2. האם יש לי מקום ספציפי אליו המוצר הזה מיועד?
3. האם תכננתי לקנות את המוצר הזה?
4. אם המוצר היה עולה מחיר כפול- האם עדיין הייתי רוכשת אותו?

אלו הכללים שלי, שאני מנסה לעמוד בהם אך כמובן חוטאת מידי פעם. אני לא חושבת שצריך להימנע מקניות לגמרי, אני כן חושבת שצריך לבחור נכון כך שהפריטים יגרמו לנו להרגשה טובה, ולא לרגשות אשם או מחנק.
הדבר החשוב ביותר הוא ששיניתי צורת מחשבה, ואני משתדלת להינות ממה שיש לי ולא לצבור דברים מיותרים.

אשמח לשמוע על טיפים נוספים שעובדים בשבילכם.

תגובות

  1. כל כך נכון. ממש מתחברת למה שכתבת. אני באופן אישי גם מציבה יעדים לסיום מוצרים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מה אני חושבת על PIXI?

💗 מאז שהמותג הבריטי PIXI נמכר באייהרב, יצא לי להתנסות בלא מעט מוצרים מהמותג- גם בקטגוריית האיפור וגם בקטגוריית הטיפוח. הדעה שלי על המותג מאד לא קוהרנטית- יש מוצרים שנכנסו ישירות לשגרה היומיומית שלי, מוצרים שכבשו את המקומות הראשונים בקטגוריה שלהם מבחינתי- ומוצרים שהיו פלופ מוחלט. המותג נכנס בארה"ב לקטגוריית הדראגסטור, אבל הוא בהחלט בטווח המחירים היקר יותר של הקטגוריה. אז במה שווה להשקיע? מי שרוצה לשמוע את חוות הדעת שלי על המוצרים שניסיתי, בסגנון Countdown מהמוצר הגרוע לטוב בכל קטגוריה- זה הפוסט בשבילה! * כל הקישורים בפוסט מפנים לרכישה באתר אייהרב (כי משם בפועל רכשתי את המוצרים) אבל הם המותג זמין לרכישה גם במגוון אתרים אחרים כמו קאלט ביוטי, lookfantastic, אסוס ועוד.  איפור: 5- אודם Mattelustre (אודם בולט קלאסי): מדובר במוצר שהלך ישירות לפח האשפה אצלי- פעמיים.  למרות שהצבע והמרקם שלו היה ממש לטעמי, לאודם ריח מזעזע וטעם מר שממש לא ניתן להשתמש בו. בפעם הראשונה חשבתי שקיבלתי מוצר מקולקל, אבל כאשר גם המוצר השני הגיע בדיוק אותו הדבר הבנתי ש...

TOP 5- ברונזרים

💗לא תמיד הייתי בקטע של ברונזרים וגם היום אני לא משתמשת אדוקה- נוטה לדבוק בהם בקיץ ולזנוח אותם בחורף. אם אני לא מדייקת בגוון אני יכולה להראות על הספקטרום בין אומפה לומפה להתפלשות בבוץ. מהסיבה הזו לקח לי זמן לצוד את הגוונים והגימורים שמחמיאים לי.  עוד נקודה סופר חשובה בנושא היא המברשת- יש לה חשיבות מכרעת בתוצאה הסופית.  מבחינתי מיציתי את החיפושים, ואוסף הברונזרים הנוכחי שלי הוא די סופי (בתכלס אין שום צורך ביותר מברונזר טוב ומחמיא אחד) ואלו חמשת המומלצים שלי: ⭐ הולה של בנפיט: הברונזר הראשון שקניתי. אי אפשר היה להתעלם מההייפ המטורף סביבו ואכן "לתקופתו" הוא היה מאד מוצלח. הוא יחסית נייטראלי, הגימור שלו מאט אבל לא לגמרי ואני לגמרי זוכרת לו חסד נעורים. האם אקנה אותו שוב כשיגמר? (אם זה יקרה אי פעם)- סביר להניח שלא. אבל הוא בהחלט מוצר טוב שמי שמחזיקה אותו באוסף לא צריכה למהר ולחפש אחרים.  ⭐  באטר ברונזר של פזישנס פורמולה (גוון "ברונזר"): מבין כל הברונזרים שלי הוא הבהיר והנייטראלי ביותר. הוא יתאים להרבה גווני עור (בהירים-בינוניים) ובאמת מגיעות לו כל התשוא...

מברשות האיפור המומלצות שלי- בלי לקחת משכנתא

💗אני חושבת שכלי העבודה חשובים לא פחות מהמוצרים עצמם, ולכן יש חשיבות רבה למברשות האיפור שלנו. לצורך העניין מיקאפ מעולה שעולה הון קטן יכול להראות קטסטרופה אם מברשת המייקאפ לא מטמיעה אותו בעור כמו שצריך ומשאירה "פסים", ומצד שני גם מייקאפ בינוני יכול להגדיל את הפוטנציאל שלו במריחה נכונה. לקח לי הרבה זמן להרכיב את "הנבחרת" שלי, במקרה הזה זמן שווה גם הרבה כסף- כי רכשתי הרבה מברשות שבסופו של דבר אכזבו או היו טובות פחות מאחרות. אחרי הרבה ניסוי וטעייה הגעתי למסקנה חותכת- לא צריך לשלם ביוקר כדי לקבל תוצאות טובות ויש עולם שלם אחרי המברשות של מאק או אפילו של סיגמא (שזולות ממאק בהרבה). עולם הקניון באינטרנט חשף אותי לחלופות זולות, ומוצלחות מאד למברשות היקרות. אז אני מציגה פה את הנבחרת שלי, המברשות שאם היום הייתי מתחילה את אוסף האיפור שלי מחדש- הייתי רוכשת אותן ואותן בלבד (לחיצה על המילים המודגשות תפנה אתכן לאתר המתאים): מייקאפ: 99.9% מהמקרים אני משמשת בביוטי בלנדר. אני מזמינה את הסט הזה של זוג ספוגיות + סבון נוזלי מקאלט, יחד עם הנחת המס יוצא הכי משתלם. ...